Kompetenceforløb

Der kan udarbejdes konkrete kompetenceforløb for enten medarbejdere, ledere eller både. Forskellen på et kompetenceudviklingsforløb og en uddannnelse er at ved et kompetenceudviklingsforløb skal der ikke varetages nogle formelle krav som f.eks. eksamener, optagelseskrav etc. Her kan et hvert forløb designes frit.

Som eksempler på kompetenceforløb kan nævnes:

Lederen som ballonskipper

Målet er at udvikle ballonskippere, der kan sætte en kurs og tage bestik af vejr og vind, så ballonen med dens gods og besætning kommer sikkert frem. En ballonskipper der vil overflyve landskaber og lade sig inspirere af indtryk, tænke kreativt og være drevet af nysgerrighed.
Denne lederudvikling sigter på at lederne får viden og kompetence til at skabe udvikling, innovation, handlekraft og at løse den daglige drift og udførelse af kerneydelsen. Det bygger på faglig udvikling og personaleledelse, der er medvirkende til at skabe øget trivsel og gensidig tillid.Ballon1
Dette betyder bl.a. at der vil være fokus på samspillet mellem lederens faglighed og personlighed, så der skabes en autentisk og tillidsfuld ledelsesform.
Der vil ud over det individuelle og blive arbejdet med at sikre en ledergruppe der oplever indsigt i hinandens fagspecifikke områder samt et fælles ledelsesmæssigt ansvar for organisationen
Udviklingsforløbet sikrer et fagligt teoretisk fundament, der kan anvendes som kompas i komplicerede og ofte konfliktfylde sammenhænge og relationer, og som giver mulighed for fordybelse og forankring i praksisfeltet. Det betyder at der anvendes faglitteratur som et element i udviklingsforløbet samt arbejdes med cases fra hverdagen og øvelser, der kan overføres til konkret ledelsespraksis.
Der nedsættes desuden et lederforum som giver mulighed for drøftelse af faglitteratur, erfaudveksling og ledersparring i hverdagen.
Lederudviklingsforløbet afsluttes med to elementer - dels en personlig del der indeholder egne ledelsesmål og opnåede resultater og dels med en svendeprøve der har et organisatorisk sigte som mål og handleplaner for fremtiden

 

Medarbejderen som windsurfer

Medarbejderen som kuglestøder eller windsurfer, hvad er jeres ønske? 
Skal medarbejderen bruge sin energi på at kaste med kugler eller skal medarbejderen ride på en bølge af energi og muligheder og have øje for fremdrift, balance og tagen vare på sig selv i det store element. 
Denne indsats bygger på ideen om at opnå en positiv synergi imellem oplevelsen af fysisk og psykisk velvære og oplevelsen af succes i det daglige arbejde. Denne synergi opnås ved at arbejde både med kompetenceudvikling generelt og egen indsigt og opmærksomhed individuelt. Vindsurf
Med udgangspunkt i et valgt tema (f.eks. "vold, trusler og krænkelser, "arbejdet med demente", "forældresamarbejde", "samarbejde" eller andet aktuelt) tilbydes et kompetenceudviklingsforløb, der klæder medarbejderne på til at kunne håndtere denne eller disse udfordringer i dagligdagen, således at arbejdsglæde og overskud fremmes. Den enkelte medarbejder vil opleve et fællesskab og ansvar for at sikre dagligdagen og dens kerneydelser samtidig med et tydeligt ledelsesmæssigt og organisatorisk ansvar for at tage hånd om den enkelte. 
Den enkelte medarbejder tilbydes desuden et coachingforløb, hvor der arbejdes med den enkeltes mulighed for at mestre udfordringer i forhold til såvel kerneydelsen som egen sundhed og ressourcer. Der arbejdes ud fra grundtankerne indenfor social kapital og narrativ forståelse, hvor omdrejningspunktet vil være motivation og skabelse af muligheder, samt de organisatoriske og personlige fortællinger. 
Samtalerne vil foregå i grupper á 3personer og er fortrolige. Der vil være fokus på, hvad den enkelte kan gøre, hvad fællesskabet kan bidrage med, og hvad arbejdspladsen kan gøre for at styrke sundhed og trivsel. 
Afslutningsvis udarbejdes et generelt og anonymiseret notat fra alle samtalerne til arbejdspladsen. Ideerne fra notatet kan danne afsæt for nye initiativer i arbejdet for at skabe en sund, social, god og sjov arbejdsplads.